خانه / ربات / شباهتهای زیستی و داشتن احساس روباتی در آینده

شباهتهای زیستی و داشتن احساس روباتی در آینده

روبات ها بخش عظیمی از زندگی ما را در آینده تشکیل خواهند داد، اما علی رغم تصور و پیش بینی ما از داستان های علمی-تخیلی و فیلمسازان، هنوز مشخص نشده است که چگونه می توانیم آن ها را قبول کرده و با آن ها در تعامل باشیم. محققان در آزمایشگاه Yamanaka دانشگاه توکیو از از سال 2007 با افزودن انواع رفتارهای زیستی به مجسمه های روباتی حوزه ی تعامل روبات با انسان را بررسی کردند. اخیراً همه ی این مجسمه ها برای نمایشگاه عرضه ی نمونه ی اولیه ی شباهت زیستی در کنار هم جمع آوری شدند.

 احساس روباتی

در ژاپن شما روبات آسیمو را می بینید که برعکس Pepperاز زبان اشاره و یک صدای ضبط شده استفاده می کند، ( روبات جدید ASIMO در حال رشد کردن! این مقاله را حتما بخوانید! ) و با یک روبات شبه زنده به نام visitor guides در تعامل است. اما اشکال و عملکرد این انسان نماها به ما احساس وحشت زدگی می دهد، احساسی که دانشمندان به آن «وادی غیرطبیعی» می گویند.

وادی غیرطبیعی

 احساس روباتی

اصطلاح وادی غیرطبیعی در ابتدا توسط Masahiro Mori در سال 1970 در ژاپن مطرح شد. او می گفت که هرچه انسان همانند روبات نگاه و رفتار کند، ما آن را بیشتر می پذیریم… اما فقط تا حدی. در این نقطه- وادی غیرطبیعی- مقبولیت و همدلی ما رد شده و دچار انحراف می شود، حتی اگر ما اشکال روباتی را دوست داشته باشیم. Mai Tsunoo دستیار طراح در آزمایشگاه Yamanaka به مجله ی ما توضیح داد که شیوه ی کار تیم برای بدست آوردن وادی غیرطبیعی کشف تجربیات استفاده از زیست شناسی از سایر اشکال زنده به عنون اساس روبات بود. او می گوید « هدف ما دادن حس زندگی است، پس شما فکر می کنید که هوش نیز وجود دارد».

 احساس روباتی

نمایشگاه 2014 اولین باری بود که آزمایشگاه Yamanaka تمام مجسمه های روباتی خود را جمع کرد. هر کدام حرکت شبه زیستی مختلفی دارند که یک روبات می تواند داشته باشد. این نمایش یک فرصت منحصر بفرد برای عموم بود تا با این مجسمه ها در ارتباط باشند و برای دانش آموزانی که در کارهای خود نیاز به بازخورد داشتند.

علاوه بر اطلاعاتی که در مورد کارایی ربات ها دارید خوب است که با Kibo رباتی برای آموزش برنامه نویسی به کودکان هم آشنا شوید.

 

مجسمه هایی با شباهت زیستی

 احساس روباتی

بسیاری از پروژه ها تحت همکاری آزمایشگاه های دیگر با عنوان Bio-like و Fuhler در ترکیب با شرکت ها بود. قدیمی ترین مجسمه در نمایشگاه Flagella(2009) بود که نام آن از ارگان چرخشی در یک سلول گرفته شده بود. اگرچه از پلاستیک سخت شاخته شده اند اما شاخک هایی شبیه بازو دارند که به نظر نرم و قابل انعطاف می آید- تأثیر گذاری آن با قرار دادن مرکز چرخش بر هر کدام از اتصالات مشخص می شود. حرکات چرخشی توسط یک سروو-موتور ساده و انتهای انگشت کنترل می شود که وابسته به نیروی گرانش برای مسیر و حرکت هستند. نتیجه ی آن حرکت نرم با هوشمندی است که به نظر می رسد بازو در یک مسیر مختصاتی حرکت می کند نه غیرعادی.

 احساس روباتی

Cilium (2010) فرشی از سیم هایی است که شبیه شقایق دریایی هستند. هر سیم می تواند آزادانه در همه ی جهات حرکت کند. اما اگر شما نوک هرکدام را لمس کنید «زنده» می شوند. وقتی که این کار را انجام بدهید همه ی سیم های اطراف نوک خود را به سمتی حرکت می دهند که شما لمس می کنید و همه ی همسایه های آن این عمل را رونویسی می کنند. حرکت پایانی احساس هوش جمعی را نشان می دهد که یک گروه کامل روی یک تفکر واحد کار می کنند، حتی در مورد احساس یا عشق. اگر ما نوک دوتا از سیم ها را همزمان در دو مسیر مختلف لمس کنیم، گروه عملکرد خود را به دو دسته تقسیم می کند- نیمه ای عاشق انگشت دست راست شده و نیمه ی دیگر عاشق انگشت دست چپ می شوند. وقتی که شما دستتان را بردارید آن ها علاقه ی خود را از دست داده و به حالت عمودی استراحت خود باز می گردند.

 احساس روباتی

Planula (2011)دارای دو میله ی عمودی و قابل انعطاف با یک توپ نیمه شفاف است که روی آن نصب شده. حسگر ظرفیت الکتروستاتیک روی توپ و ساختار شبیه میله ی ماهیگیری قرار گرفته است که سیم هایی را برای حرکت دادن توپ به کار می اندازد. این توپ با حالت رانش حرکت می کند که شما را به لمس آن دعوت می نماید. اما وقتی شما آن را لمس می کنید با حرکتی پرخاشگرانه بر خلاف مسیر دور می شود. این کار تأثیر حسی مخالف با روبات Cilium دارد- اما هرچه عملکرد شما سریع و ملایم باشد از شما می گریزد.

 احساس روباتی

نمونه ی اولیه ی بعدی به این دلیل طراحی شده تا نشان دهد که شباهت زیستی می تواند روی یک محصول واقعی اعمال شود. که به آن نمایش Bio-like (2013) می گویند، این محصول همراه با Mitsubishi Electric ساخته شد و سه صفحه نمایش چرخشی دارد و تا زمانی که شما روی صندلی بنشینید به صورت اتفاقی حرکت می کند. وقتی آن ها شما را با استفاده از فناوری تشخیص چهره شناسایی کنند، صفحات نمایش در کنار هم جمع شده و مشخصات شخصی شما را در یک ویدیو یا وب پیج نشان می دهد. با دور شدن کاربر هر سه صفحه نمایش در جهات مختلف کنار رفته و به حالت قبلی بازمی گردند تا اطلاعات دیگری را نشان دهند. این محصول جایگزینی برای تلویزیون و رایانه پیشنهاد شده است، این صفحه نمایش قطعاً در دنیای زنده ی اطراف ما می تواند به راحتی با اشیای دیگر ارتباط برقرار کند.

 احساس روباتی

آخرین مجسمه ی روباتی که در مورد آن گزارش تهیه کردیم Fuhler(2012) است- که نتیجه ی همکاری بین آزمایشگاه Yamanaka و دکتر Manfred Hild از آزمایشگاه تحقیقاتی Neurorobotics در دانشگاه Humboldt برلین بود. Fuhler شبیه یک بازو است که ساختار چوب مانند را در انتهای خود نگه می دارد. این روبات در حالت عمودی استراحت می کند اما اگر شما سیمی را که به چوب قابل انعطاف وصل شده است بکشید در برابر شما مقاومت می کند و در جهت مخالف کشیده می شود- شبیه سگی است که نمی خواهد از گرفتن استخوانش دست بکشد. همچنین اگر شما بازوی اصلی را فشار دهید او به عقب باز میگردد.

 احساس روباتی

این روبات ما را به خود جذب می کند تا با او ارتباط برقرار کنیم. سازنده ی آن Ichiro Esumi توضیح داد که کارهای فیزیکی Fuhler که نشان داده شد می تواند مربوط به یک روبات شخصی باشد که عکس العمل های فیزیکی آن می تواند شما را به سمت خطر کشانده یا از آن دور کند.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

همچنین ببینید

iRobot

رو نمایی کمپانی iRobot از یک سیستم کنترل مبتنی بر تبلت

اگر مطالب روزانه مای تک را خوانده باشید، حد اقل در هفته چند مطلب در ...

یک دیدگاه

  1. واقعا جالب بود . مرسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>