خانه / معرفی سایت / تخریب بتن با تکنولوژی واترجت صنعتی فشار قوی

تخریب بتن با تکنولوژی واترجت صنعتی فشار قوی

آمارهای ارائه شده از رشد صنعت از دهه های بعد از 1950 تا کنون، بیانگر رشد 10 برابری تولید فولاد در برابر رشد 34 برابری تولید سیمان بوده است. مصرف سیمان و بتن در صنعت ساختمان و راه سازی موجب شده است که تعمیر و نگهداری از سازه های بتنی نیز در دستور کار کشورها قرار بگیرد و از این رو تخریب بتن و ترمیم بتن یکی از اجزای جدایی ناپذیر عمران و ساختمان سازی به شمار می رود. از طرفی با پیشرفت علم و تکنولوژی، روش های مختلف تخریب بتن و متدهای مختلف برای ترمیم آن نیز رشد چشمگیر نموده است. ظهور واترجت صنعتی و واترجت های صنعتی فوق فشار قوی توانست بسیاری از مشکلات حاصل از تخریب بتن مسلح و بتون معیوب توسط ابزارهای سنتی را مرتفع نماید.

تخریب بتن
روش های تخریب بتن
عوامل مختلفی موجب می گردد که سازه بتنی نیاز به اصلاح پیدا کند. این عوامل عبارت اند از:
– خوردگی بتن مسلح
– کرمو شدن (طبله شدن)
– نفوذ یون ها به داخل بتون
– ایرادات عمل آوری بتون
– اصلاح نقشه های سازه
در صورت مشاهده عیوب فوق در سازه لازم است جهت ترمیم بتن اقدام گردد. عدم اصلاح به موقع موجب گسترش عیوب، کاهش مقاومت سازه و در نهایت تخریب سازه می گردد. لیکن اولین قدم برای هرگونه اصلاح و علاج بخشی ، زیرسسازی و حذف عیوب است. ابزارهای مختلفی برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند:
تخریب بتن با پیکور
چکش برقی یا چکش هیدرولیکی که برای تخریب بتن و کندن آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد با نام های تجاری هیلتی و پیکور شناخته می شوند. چکش برقی به دلیل قیمت ارزان و کوچک بودن بسیار مورد علاقه پیمانکاران می باشد. استفاده از پیکور برای تخریب بتن سازه هایی که اهمیت بالایی ندارد ابزار مناسبی است ولی در مورد اغلب سازه ها به دلیل مشکلات مهم و اساسی که به وجود می آورند، به هیچ وجه توصیه نمی شود:
– ایجاد ترک در سازه
– دفرمه کردن میلگردها در بتن مسلح
– نیاز به بازسازی سطح جهت ترمیم، پس از تخریب بتن با پیکور
مهمترین ایراد روش ضربه ای، ایجاد میکرو ترک در سازه هاست. ترک ایجاد شده امکان نفوذ یون های مضر را افزایش داده و موجب ایجاد عیوب در فواصل نزدیک تر می گردد. از طرفی ترک ها از مقاومت فشاری بتون کاسته و سازه را نا ایمن می گرداند. دومین ایراد چکش برقی دفرمه کردن و غیر قابل استفاده کردن میلگردها و آرماتوربندی سازه است. این ایراد برای مواقعی که قصد ترمیم بتن پس از تخریب آن وجود دارد بسیار مهم می باشد.

تخریب با پیکور

تخریب بتن با ماشین تراش
دستگاه های تراش برای مسیرهای هموار و بدون آرماتوربندی کارایی دارند. وجود میلگرد موجب اختلال در کارکرد این دستگاه ها شده و غیر قابل استفاده است. جاده های آسفالتی یکی از پر استفاده ترین موارد کاربرد این دستگاه هاست که به دلیل ایجاد سرعت بالا، آن را به صرفه و اقتثادی می نماید.
تخریب بتن با کتراک
در سال های اخیر، مواد شیمیایی که در اثر مواجهه با آب افزایش حجم پیدا می کنند توسعه پیدا کرده است. این مواد با افزایش حجم موجب از هم پاشیدن بلاک های بتنی می گردد. برای تخریب بتن با کتراک ، ضمن ایجاد حفره هایی در سازه در فواصل معین، مواد را در حفره ها ریخته و در مدت چند دقیقه تا چند ساعت، کل سازه از هم می پاشد. از کتراک صرفا جهت تخریب کامل سازه استفاده می شود و برای ترمیم کارایی ندارد.
تخریب کتراک
تخریب بتن با واترجت صنعتی
دستگاه های واترجت صنعتی فشار قوی و فوق فشار قوی با پاشش باریکه نازکی از آب که با فشار 1000 تا 3000 بار به نقطه متمرکزی از بتون برخورد می کند، موجب کندن تکه های آن می گردد. آب پر فشار با نفوذ به داخل خلل و فرج بتون و پیوستن حفره ها تکه های بتون را جدا می کند. این روش هیچ صربه ای به سازه وارد نمی کند و علاوه بر این مزیت های زیادی نسبت به سایر روش ها دارد:


– عدم ایجاد میکرو ترک در سازه
– عدم آسیب به میلگردها و آرماتور بندی
– حذف زنگ زدگی میلگردها و رفع ایرادات خوردگی
– مضرس کردن سطح بتون باقیمانده که برای ترمیم بتن مناسب می باشد
واترجت صنعتی در تخریب بتن کرمو با برداشتن لایه ای سطح بتنی ایرادات سطحی را برطرف کرده و با استفاده از گروت، عملیات ترمیم انجام می شود. در سایر سازه ها نیز با تخریب بتن و برداشتن حجمی از سازه، با بتن‌ریزی مجدد عملیات نوسازی انجام می شود.

www.monibco.com دستگاه های صنعتی و نظافتی

[تعداد: 4    میانگین: 3.3/5]

همچنین ببینید

logo-janebi

janebi – لوازم جانبی موبایل ، تبلت و کامپیوتر

در دنیای تکنولوژی، زندگی تمام افراد، با ابزار آلات تکنولوژی عجین شده است به طوری ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>